ZASADY UMAWIANIA WIZYT W PORADNIACH UNIWERSYTECKIEGO CENTRUM KLINICZNEGO IM. PROF. K. GIBIŃSKIEGO SUM W KATOWICACH
PACJENT MOŻE USTALIĆ TERMIN WIZYTY W DANEJ PORADNI - wybierając jedną z poniższych możliwości:
* osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej - hol główny - godz. 7.30 - 15.00;
* telefonicznie ( UWAGA NR TELEFONÓW PODANO W ZAKŁADCE PORADNIE - PRZY KAŻDEJ PORADNI ) - WYKAZ PORADNI
* ZA POŚREDNICTWEM REJESTRACJI INTERNETOWEJ do następujących poradni E-rejestracja:
- Poradnia Chorób Mięśni
- Poradnia Chorób Piersi
- Poradnia Chirurgii Onkologicznej
- Poradnia Chirurgii Przewodu Pokarmowego
- Poradnia Endokrynologii Ginekologicznej
- Poradnia Gastroenterologiczna
- Poradnia Ginekologiczna
- Poradnia Hepatologiczna
- Poradnia Leczenia Bólu
- Poradnia Leczenia Schorzeń Metabolicznych
- Poradnia Medycyny Paliatywnej
- Poradnia Neurochirurgiczna
- Poradnia Neurologiczna i Wtórnej Prewencji Udaru
- Poradnia Onkologiczna I
- Poradnia Onkologiczna II
- Przykliniczna Poradnia Alergologiczna
- Przykliniczna Poradnia Endokrynologiczna
- Przykliniczna Poradnia Okulistyczna dla Dorosłych
- Przykliniczna Poradnia Okulistyczna dla Dzieci
UWAGA :
* Ofertę poradni z możliwością rejestracji internetowej będziemy sukcesywnie rozszerzać.
Aby umówić wizytę za pośrednictwem rejestracji internetowej niezbędne jest założenie konta w naszym systemie MPI i zaakceptowanie Regulaminu Medycznego Portalu Informacyjnego oraz zgody na przetwarzanie danych osobowych.lub za pomocą szpitalnego portalu informacyjnego (logowanie przez przycisk e-rejestracja)
UWAGA: PACJENT MUSI POSIADAĆ SKIEROWANIE w przypadku, kiedy głasza się do poradni:
* po raz pierwszy;
* po raz kolejny, ale z innym problemem zdrowotnym;
* nie leczył się w danej poradni w okresie 2 lat ( tj. 730 dni )
Pacjent ma obowiązek dostarczyć oryginał skierowania papierowego do rejestracji w ciągu 14 dni roboczych od daty rejestracji na wizytę. Niedostarczenie skierowania w wymaganym terminie skutkuje wykreśleniem pacjenta z listy oczekujących na świadczenia i anulowaniem terminu wizyty
UWAGA: nie dotyczy e-skierowania.
UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE
Elektroniczna Weryfikacja Świadczeniobiorców eWUŚ
eWUŚ to elektroniczny system weryfikacji uprawnień pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez NFZ, powiązany z Centralnym Wykazem Ubezpieczonych (CWU). Od 1 stycznia 2013 r. każdy będzie mógł potwierdzić swoje prawo do świadczeń – w szpitalu, przychodni, czy w gabinecie lekarza, bez konieczności przedstawiania dodatkowych dokumentów. Wystarczy numer PESEL oraz dokument potwierdzający tożsamość. Jeśli podczas sprawdzania w systemie ubezpieczenie Pacjenta nie zostanie potwierdzone, pacjent powinien okazać wówczas posiadany dowód ubezpieczenia.
Ubezpieczenie zdrowotne przysługuje z tytułu:
- umowy o pracę
- umowy zlecenia
- prowadzenia działalności gospodarczej
- ubezpieczenia w KRUS
- statusu emeryta lub rencisty
- podpisania dobrowolnej umowy o ubezpieczenie zdrowotnej podpisanej z NFZ
DOWÓD UBEZPIECZENIA
- Osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę - druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz aktualnie potwierdzony raport miesięczny ZUS RMUA wydawany przez pracodawcę (nie dotyczy osób na urlopie bezpłatnym powyżej 30 dni) lub aktualne zaświadczenie z zakładu pracy lub legitymacja ubezpieczeniowa z aktualnym wpisem i pieczątką pracodawcy- jeśli Państwo posiadają; (wymagany jest z jeden z dokumentów)
- Osoby prowadzące działalność gospodarczą - druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz aktualny dowód wpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne;
- Osoby ubezpieczone w KRUS - zaświadczenie lub legitymacja aktualnie podstemplowane przez KRUS (dowód wpłaty składki w przypadku prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej);
- Emeryci i renciści - legitymacja emeryta lub rencisty;
- Osoby bezrobotne - aktualne zaświadczenie z urzędu pracy o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego;
- Osoby ubezpieczone dobrowolnie - umowa zawarta z NFZ i dokument ZUS potwierdzający zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego wraz z aktualnym dowodem opłacenia składki zdrowotnej;
- Członkowie rodziny osoby ubezpieczonej - dowód opłacenia składki zdrowotnej przez osobę, która zgłosiła członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego wraz z kserokopią zgłoszenia (aktualne zaświadczenie wydane przez pracodawcę, zaświadczenie z KRUS o ubezpieczeniu członków rodziny, legitymacja rodzinna z wpisanymi danymi członków rodziny wraz z aktualną datą i pieczątką zakładu pracy lub ZUS- jeśli Państwo posiadają,)
- w przypadku dzieci uczących się – pomiędzy 18. a 26. rokiem życia – dodatkowo należy przedstawić dokument potwierdzający fakt kontynuacji nauki – legitymację szkolną/studencką lub dokument potwierdzający znaczny stopień niepełnosprawności,
- w przypadku studentów po ukończeniu 26. roku życia – zgłoszenie do ubezpieczenia przez uczelnię (druk ZUS ZZA) wraz z opłatą składki oraz legitymacja studencka lub doktorancka;
- Osoby nieubezpieczone, spełniającej kryterium dochodowe uprawniające do otrzymywania świadczeń z pomocy społecznej - decyzja wójta (burmistrza, prezydenta) gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania tej osoby;
- Osoby ubezpieczone w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu - poświadczenie wydane przez NFZ (w przypadku zamieszkiwania na terenie RP), - karta EKUZ (lub certyfikat ją zastępujący) wydana przez inny niż Polska kraj członkowski UE lub EFTA.
- Osoby przebywającej na ciągłym zwolnieniu lekarskim - zaświadczenia z ZUS informujące o ciągłości zwolnienia. Takie osoby mają prawo do świadczeń do ostatniego dnia zwolnienia.
BRAK DOKUMENTU UBEZPIECZENIA
W przypadku świadczeń w trybie nagłym, jeżeli pacjent nie posiada aktualnego dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń, może taki dokument przedstawić w innym czasie, tj.:
- jeśli przebywa w szpitalu dłużej niż 30 dni – nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia lub
- w terminie 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia.
Niedostarczenie dokumentu w wyżej wymienionych terminach może skutkować obciążeniem pacjenta kosztami udzielonego świadczenia. Wyjątkiem od zasady potwierdzania prawa do świadczeń są dzieci do 6. miesiąca życia.
Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że w przypadku braku dokumentu potwierdzającego posiadane prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, pacjent chcący skorzystać z pomocy lekarskiej, może złożyć pisemne oświadczenie o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego, które powinno zawierać:
- imię i nazwisko,
- datę urodzenia,
- PESEL,
- nazwę instytucji, która zgłosiła pacjenta do ubezpieczenia,
- nazwę oddziału wojewódzkiego, do którego pacjent został zgłoszony.
Złożenie oświadczenia nie zdejmuje z pacjenta obowiązku określonego w art. 50 ust. 2-3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dotyczącego obowiązku przedstawienia dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej w związku z leczeniem szpitalnym.
USTANIE PRAWA DO ŚWIADCZEŃ
Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej ustaje zazwyczaj po upływie 30 dni od dnia wygaśnięcia obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego,na przykład:
- w przypadku ustania stosunku pracy (np. z tytułu umowy o pracę) – po upływie 30 dni od dnia rozwiązania umowy o pracę,
- w przypadku zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej – po upływie 30 dni od dnia zakończenia prowadzenia takiej działalności,
- w przypadku osób zatrudnionych, pozostających na urlopie bezpłatnym – po upływie 30 dni od dnia rozpoczęcia urlopu,
- w przypadku osób bezrobotnych – po upływie 30 dni od dnia utraty statusu bezrobotnego,
- w przypadku śmierci osoby, która zgłosiła członków rodziny do ubezpieczenia – członkowie rodziny tracą prawo do świadczeń po upływie 30 dni od daty śmierci.
Wyjątkiem są osoby, które:
- ukończyły szkołę ponadgimnazjalną – prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje im przez 6 miesiące od zakończenia nauki lub skreślenia z listy uczniów lub studentów,
- ukończyły szkołę wyższą lub zostały skreślone z listy uczniów lub studentów - prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje im przez 4 miesiące od zakończenia nauki lub skreślenia z listy studentów,
- ubiegają się o przyznanie emerytury lub renty – prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje im w okresie trwania postępowania o przyznanie tych świadczeń
- pobierają zasiłek przyznany na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym – prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje im w okresie pobierania przez nie zasiłku,
- mają zawieszone prawa do renty socjalnej – prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje im przez 90 dni od ustania ubezpieczenia zdrowotnego w Funduszu.